Kasy fiskalne Częstochowa,1 Maja 9A

Hałas od drogi przyczyną… bólu głowy

Dźwięki, które nas otaczają na co dzień, mogą negatywnie wpływać na nasz organizm. Pod wpływem nadmiernego hałasu możemy stać się rozdrażnieni, mieć trudności w pracy, w nauce, a także problemy z koncentracją i nawracające bóle głowy.



Potwierdzają to badania światowych organizacji. Jak możemy się przed tym uchronić?

Przyczyny hałasu
Z badań opublikowanych w kwietniu 2017 roku przez Europejską Agencję Środowiska (EEA), wynika, że na obszarach zurbanizowanych dominującym źródłem hałasu jest ruch drogowy. W Europie (w 33 państwach należących do EEA) jest na niego narażonych ok. 100 mln osób, spośród których 32 miliony doświadczają hałasu przekraczającego 65 dB (dopuszczalne normy to 55 dB w porze dziennej i 50 dB w porze nocnej). Tuż za hałasem drogowym uplasował się ruch kolejowy – odczuwalne źródło hałasu dla 19 mln Europejczyków oraz ruch lotniczy, który dotyka ponad 4,1 mln ludzi.

Hałas jako czynnik stresujący
Światowa Organizacja Zdrowia zalicza hałas do grupy najpoważniejszych stresorów. Nadmierna ilość dźwięków przyczynia się do problemów ze snem, bólów głowy oraz podwyższa ciśnienie krwi. Problem ten dotyka również uczniów – ocenia się, że ok. 13 tys. uczniów w Europie jest narażonych na niekorzystny wpływ wywoływany hałasem pochodzącym z lotnisk.

Jak poradzić sobie z hałasem środowiskowym?
Dane nie są optymistyczne, jednak, jak przekonują eksperci, nawet mieszkając w centrum miasta, możemy uwolnić się od hałasu lub zniwelować jego wpływ na nasze życie i zdrowie.

-Pierwsza rzecz, na którą powinniśmy zwrócić uwagę, jeśli mieszkamy w miejscu bezpośrednio sąsiadującym z główną drogą, stacją kolejową lub lotniskiem jest jakość wyrobów i materiałów budowlanych, które zostały lub będą wykorzystane do budowy ścian oraz dachu domu. Istotne są również okna. Specjalnie dobrane szyby zespolone są projektowane w taki sposób, aby osłabiać energię fal dźwiękowych, tworząc barierę dla zgiełku z zewnątrz. Dzięki takim produktom ochrona przed szkodliwymi dźwiękami wzrasta nawet o 30 % - wyjaśnia Paweł Polak, współzałożyciel Stowarzyszenia na Rzecz Lepszej Akustyki w Budynkach „Komfort Ciszy”. Zamiast tabletki rozwiązania akustyczne

Ciekawych danych dostarczają także badania firmy Ecophon w odniesieniu do leczenia w szpitalach. Wynika z nich, że po pierwsze – w głośnym otoczeniu (55-70 dB), efektywność pracy wymagającej koncentracji uwagi spada nawet o 50 %, a po drugie – w głośnym otoczeniu pacjenci potrzebują więcej leków przeciwbólowych. Słowem – związek między hałasem a naszym zdrowiem i samopoczuciem to rzecz pewna, podobnie jak fakt, że za pomocą odpowiednich rozwiązań akustycznych jesteśmy w stanie ograniczyć niekorzystny wpływ hałasu na nasz organizm. Dobrych rad i praktyk w tym zakresie warto szukać u organizacji, które pomagają użytkownikom w ograniczaniu hałasu w budynkach. Należy do nich Stowarzyszenie na Rzecz Lepszej Akustyki w Budynkach „Komfort Ciszy”, powołane w 2016 roku.

www.komfortciszy.pl Royal Bran PR



Zimowy sen – jak o niego zadbać?

Późną jesienią oraz zimą czujemy się senni i tracimy energię do działania. Brakuje nam światła: budzimy się, gdy jest ciemno i przez cały dzień funkcjonujemy przy sztucznym oświetleniu. Zaburzony rytm dzień-noc sprawia, że mamy kłopoty ze snem. Jak sobie z nimi poradzić?



- Nasz sen w zależności od pory roku różni się od siebie. Latem borykamy się z zupełnie innymi problemami niż zimą – gdy jest ciepło, mamy problem z zaśnięciem, z kolei w chłodne dni nasze ciało marzy o łóżku. Z tego powodu warto przestrzegać zasad higieny snu, które pomogą nam w walce m.in. z zimową nadmierną sennością. – mówi Artur Wasążnik, ekspert z firmy Comforteo, producenta materacy i łóżek tapicerowanych.

Czy wiesz, że…

Cykl naszego snu regulowany jest przez słońce. Światło hamuje produkcję melatoniny w szyszynce – hormonu koordynującego pracę zegara biologicznego i regulującego rytmy dobowe, między innymi snu i czuwania. Rano, gdy pojawiają się pierwsze promienie słońca, nasz organizm przestaje produkować melatoninę, co pomaga nam w przebudzeniu. Natomiast, gdy robi się ciemno, szyszynka rozpoczyna produkcję hormonu snu. Właśnie dlatego jesienią i zimą czujemy senność, gdyż nasze ciało traci kontrolę nad rozróżnieniem dnia i nocy: budzimy się, gdy za oknem jest ciemno i pracujemy długo po zachodzie słońca. Nasz organizm rozpoczyna więc produkcję melatoniny już w godzinach popołudniowych.

Idzie zima zła!

- Spokojny, nieprzerywany sen jest niezwykle ważny dla naszego zdrowia. Ma on dobroczynny wpływ na stan psychiczny oraz fizyczny, a także stymuluje ważne procesy zachodzące w organizmie. Sezonowe kłopoty ze snem są czymś naturalnym, jednak przy odrobienie chęci i wprowadzeniu „sennej rutyny” możliwe jest zwalczenie wszystkich problemów. Zimą warto wprowadzić stałe godziny snu – kładźmy się spać i budźmy o tych samych godzinach. Pozwoli to organizmowi na naturalne zaprogramowanie, które pomoże w rozróżnieniu dnia i nocy w ciemne, zimowe miesiące. Należy także pamiętać o aktywności fizycznej. Mimo że w okresie od listopada do marca mamy ochotę tylko na relaks pod kocem, warto pamiętać, że to spadek serotoniny i problemy z produkcją melatoniny sprawiają, że jesteśmy senni, zmęczeni i ospali. W zimowym okresie musimy radzić sobie ze zmęczeniem domowymi sposobami – krótki spacer, wizyta w saunie czy węglowodanowy posiłek z pewnością nam w tym pomogą. – dodaje ekspert Comforteo.

Jak spać, żeby się wyspać?

Wprowadzenie sennych rytuałów, odpowiednia dieta i aktywności fizyczna z pewnością wpłyną na efektywność naszego snu. Warto jednak pamiętać, że gwarantem udanego wypoczynku jest materac, który będzie wspomagał naszą regenerację każdej nocy. Wybór idealnego rozwiązania jest kwestią indywidualną. - By wybrać odpowiedni dla siebie model, należy odwiedzić salon snu i przetestować dostępne w nim rozwiązania. Wystarczy wygodnie ułożyć się w swojej ulubionej pozycji do snu i poczuć, jak powieki zaczynają się nam zamykać. – dodaje Artur Wasążnik. – Ciekawym rozwiązaniem, które pomoże z sezonowymi kłopotami ze snem, są materace z systemem Lato-Zima. Są to modele dwustronne, które można z łatwością obrócić. Efekt? Latem poczujemy przyjemny chłód, natomiast zimą zostaniemy otuleni ciepłem. Nasz system znacznie różni się od znanych na rynku pokrowców lato-zima. Nie bazuje on na owczej wełnie, która może uczulać, lecz na odpowiednio dobranych piankach, które gwarantują właściwe dopasowanie do krzywizn ciała, a tym samym wygodę i efektywny sen. – dodaje ekspert Comforteo.

Sfera Pr



Żeby chciało się więcej!

W każdej relacji są mniejsze i większe problemy. Z czasem nawet te drobne mogą być uciążliwe i rzutować na zdrowe relacje w związku. I choć o niektórych sprawach ciężko jest rozmawiać to specjaliści z serwis Mamaluch podpowiadają, jak to robić i jak można sobie pomóc.



Libido u mężczyzn jest dość szerokim terminem i jest trudne do określenia, ponieważ z założenia jest to sprawa dość indywidualna. Wszelkie zmiany mogą mieć więc charakter bardzo subiektywny, a nawet zostać niezauważone. Spadek libido u mężczyzn może być związany ze stresem, kryzysem w związku, zmianami hormonalnymi czy też problemami w pracy. Jak widać, jest efektem niekorzystnych dla nas okoliczności.

Jak sobie radzić?

Niskie libido u mężczyzn przestało być już tematem wstydliwym i coraz więcej panów zaczyna szukać pomocy w metodach naturalnych, psychoterapii lub też suplementach diety. W momencie gdy współistnieje również brak erekcji, specjaliści zazwyczaj wdrażają leczenie farmakologiczne. To szczególnie istotne, gdy para myśli o powiększeniu rodziny i sprawność partnera jest sprawą kluczową. Warto poczytać więcej o przygotowaniach do ciąży, by móc do sprawy podejść bez kolejnego zbędnego stresu, który nie ułatwia sytuacji. Często spadek libido oznacza mniejsze zainteresowanie seksem i nie jest to związane ze spadkiem poziomu testosteronu w organizmie. Patrząc szerzej, nie chodzi o niechęć do współżycia z partnerem lecz o brak zainteresowania sferą seksualną. Specjaliści uważają, że za obniżenie popędu odpowiadają zaburzenia neuroprzekaźników w ośrodkowym układzie nerwowym, stan psychiczny mężczyzny i gospodarka hormonalna.

Warto pamiętać o tym, że lekarze podkreślają, że spadek libido może być efektem poważnej choroby takiej jak na przykład cukrzyca, nadciśnienie czy też problemy endokrynologiczne. Dodatkowo niektóre leki mogą w efektach ubocznych również zawierać uwag o możliwych dysfunkcjach seksualnych.

Sposoby na zmiany

Jeśli spadek libido jest związany z chorobą towarzyszącą, trzeba oczywiście liczyć główny problem. Pozytywny efekt może dać również na przykład zmiana leków. Co najważniejsze, jak czytamy na http://mamaluch.pl/6-sposobow-na-zwiekszenie-libido-u-mezczyzn/ zwiększenie libido u mężczyzn powinno się jednak wiązać ze zmianą stylu życia. Już samo ograniczenie używek czyli alkoholu i papierosów w znaczący sposób może poprawić funkcjonowanie całego organizmu. Jeśli Problemem są stany depresyjne, warto zwrócić się o pomoc do terapeuty. Poza tym istnieje cały szereg naturalnych metod zwiększających libido. Warto dietę uzupełnić o tak zwane afrodyzjaki. Są nimi na przykład owoce takie jak truskawki czy awokado, aromatyczne przyprawy cynamon, imbir czy kardamon. Najbardziej ulubionymi są czekolada, szparagi lub kawior. Na potencję świetnie działają również zioła - na przykład żeń-szeń, miłorząb, lubczyk.



Strona 9 >>>


Płatności w serwisie obsługiwane są przez DotPay